Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special edition 2020, met als knallende afsluiter het NRW Marketingfestival op 27 november (save the date!).

Vorige week maakten we de genomineerden voor de Marketing Award en Creativity Award bekend. Op de Creativity Award kan tijdens het Marketingfestival live meegestemd worden door alle NRW-leden. De genomineerden van de Marketing Award worden beoordeeld door vijf juryleden, die zich hierbij alvast aan jullie voorstellen.

De jury in het kort

Wendy Hulshof-Hoven, senior business consultant bij PFM Footfall Intelligence, is het fact based jurylid: ‘Ik zal extra aandacht besteden aan de meetbare effecten van een campagne of project.’ Tom Kikkert, retail- en identiteitsdeskundige, let op de oprechte identiteit van de projecten: ‘Is het vooral veel schreeuwen of vooral doen en ambassadeurs creëren?’ Tessa Vosjan, beleidsadviseur bij INretail, focust op het lef van de genomineerden: ‘Als merk moet je durven kiezen’. Tony Wijntuin, Retail Strateeg bij Wyne Strategy & Innovation, heeft onder andere aandacht voor de innovatiekant van een project: ‘Is het een partij die vooruitloopt op de troepen en als boegbeeld kan dienen in de markt om andere partijen te inspireren?’ Lot Frijling, eigenaar van Yellow Concepts, kijkt met een empathische bril naar de projecten: ‘De doelgroep moet oprecht gevoeld hebben dat er met liefde en aandacht over hun behoeftes is nagedacht.’

Tijd voor het voorstelrondje

Lees hieronder de interviews met Wendy en Tessa en bekijk de voorstelvideo’s van Tom, Lot en Tony.

Wie ben je?
‘Ik ben Wendy Hulshof-Hoven. Ik ben 40 jaar en heb een zoon van 10 en een dochter van 6. Ik woon in Hooglanderveen (Amersfoort). In mijn vrije tijd ga ik graag wielrennen, of als daar niet genoeg tijd voor is, hardlopen.’

Bij welk bedrijf ben je werkzaam en in welke functie?
‘Ik werk bij PFM Footfall Intelligence. Op mijn LinkedInprofiel staat dat ik “senior business consultant” ben. Wat ik dagelijks doe, is het helpen van klanten (meestal winkelvastgoedeigenaren) met inzichten uit alle informatie die wij of andere partijen voor hen verzamelen. Met de focus op de passantenstromen. Er zijn ontelbaar veel manieren om data te verzamelen, maar waar het om gaat is dat er daadwerkelijk inzichten uitkomen waar de klant direct mee aan de slag kan. Het gaat hierbij om inzichten op strategisch niveau (bijvoorbeeld acquisitie/dispositie beleid), maar veelal zijn het operationele vraagstukken waar klanten ons voor benaderen op winkelcentrumniveau. Het meten van het effect van de marketingcampagnes en events is daar een continu terugkerend en belangrijk onderdeel van.’

Waarom ben je jurylid van de Marketing Awards geworden?
‘Ik ben twee jaar geleden benaderd door Brigit en voelde mij super vereerd. Wat ik heel erg leuk vind aan het jureren, is het feit dat ik nu pas zie hoe lastig het eigenlijk is om een event of campagne op een juiste manier te beoordelen. In mijn rol als data-analist denk ik heel erg fact based. Ik kijk naar het meetbaar effect. Maar er is natuurlijk veel meer. De creativiteit, de sociale meerwaarde of het doorvertalen van een bepaalde merkwaarde of visie in evenementen of campagnes laat zich wat moeilijker vertalen in harde meetbare KPI’s. Dan ben ik heel erg blij met de juryleden die creatiever zijn dan ik. Ik vind het juist leuk dat we in de jury allemaal onze eigen visie en rol hebben. Dat leidt tot de meest boeiende discussies en één ding weet je zeker: de jurybijeenkomsten lopen standaard enorm uit.’

Welk project of welke campagne is jou de afgelopen jaren het meest bijgebleven?
‘Dit vind ik een hele lastige vraag. Er zijn veel mooie projecten en campagnes langsgekomen. Het is interessant om te zien hoe de inzenders steeds proberen te vernieuwen en te letten op de doelgroep en het doel van de campagnes. Het lijkt wel alsof de acties en campagnes ieder jaar professioneler en creatiever worden. De standaard clown en paashaas zien we gelukkig niet meer. Het bijzondere is dat ik, terwijl ik toch vaak eerst kijk naar het direct meetbare effect (zoals extra passanten, extra omzet voor ondernemers, hogere loyaliteit), telkens het meest onder de indruk ben geweest van de campagnes of projecten die veel meer op het sociale vlak zaten. Zoals vorig jaar de buurtbarbecue in Terwijde, waarbij het echt om samen, met elkaar en voor elkaar ging. Maar ook de campagne BeYourself op het St. JorisPlein in Amersfoort waar gekozen is om de kwetsbare doelgroep (jonge meisjes en jongens) aan te sporen om vooral zichzelf te zijn. Ik vond de activiteiten daaromheen creatief en gedurfd. Maar het succes van deze campagne liet zich bijvoorbeeld heel moeilijk meten in harde KPI’s.’

Waar ga je op letten tijdens het beoordelen van de genomineerden?
‘Zoals al eerder gezegd, ben ik vooral het fact based jurylid. Ik zal daarom extra aandacht hebben voor de meetbare effecten van een campagne op het project. De huidige omstandigheden zorgen natuurlijk wel voor een heel andere meetlat. Ik vind het daarom juist nu ook erg belangrijk om te kijken naar het adaptatieniveau van de inzendingen. De inzendingen hebben natuurlijk betrekking op 2019, maar juist dit jaar hadden we de focus gelegd op de sociale meerwaarde en nu is dat misschien wel belangrijker dan ooit. Dus ik kijk erg uit naar de verhalen van de genomineerden en de manier waarop zij, ook na de inzending, omgaan met hun centra, events en campagnes in deze uitdagende tijd.’

Waar moet een Marketing Award-winnaar volgens jou aan voldoen?
‘De inzending moet passen bij de strategie en visie van het centrum. Ik vind het belangrijk dat er goed is nagedacht over de doelgroep, het doel dat bereikt moet worden en de realiteitszin daarvan. Past het doel en de doelgroep bij het winkelcentrum en hoe is daar invulling aan gegeven? Uiteraard heeft de winnaar zijn doelen ook SMART gemaakt en kunnen wij als jury goed beoordelen in hoeverre de beoogde doelen zijn bereikt. Ook vind ik het belangrijk dat de huurders ook echt profijt hebben van het project of de campagne. En uiteraard mag de creativiteit en originaliteit bij de winnaar niet ontbreken. Kortom: het moet allemaal kloppen.’

Tom Kikkert

Bekijk de video van Tom hier.

Wie ben je en waar werk je?
‘Ik ben Tessa Vosjan en werk bij INretail, waar ik me bezighoud met de Retailagenda op het gebied van kennis en innovatie. Daarnaast ben ik programmamanager van Retail Insiders.’

Waarom ben je jurylid van de Marketing Awards geworden?
‘Reden voor mij om deel te nemen aan de jury is om winkelgebieden uit te dagen om met sociale meerwaarde aan de slag te gaan, en dit te laten zien door als winkelgebied deel te nemen aan de Marketing Awards.

Toen ik nog bij NRW werkte, heb ik mij jaren beziggehouden met de vraag ‘Wat maakt dat consumenten een winkelgebied positief ervaren?’. In het begin dachten we nog dat beleving de oplossing was en alles maakbaar was. In de zoektocht naar het antwoord kwamen we tot de ontdekking dat het niet in fysieke maakbaarheid zat, maar dat sociale interactie zorgt voor een positieve ervaring. Momenteel worden winkelgebieden ervaren als een verzamelplaats van verkooppunten, gestuurd vanuit economische waarde. We concludeerden dat de sociale meerwaarde van een gebied veel belangrijker is als het gaat om de toekomstbestendigheid van een winkelgebied. We hebben een toolkit sociale meerwaarde ontwikkeld die ik de afgelopen jaar in vier verschillende winkelgebieden heb getoetst om te kijken wat het effect is. Hier zijn mooie lokale initiatieven uitgekomen, die laten zien wat de sociale functie van een centrumgebied is – ook in de coronacrisis waar we nu in zitten. Neem bijvoorbeeld Woerden, die een inzamelactie van kussens heeft gehouden onder haar inwoners om het wachten in de buitenruimte aangenamer te maken. Om bezoekers te attenderen op de 1,5 meter-regel hangen er linten tussen de kussens waarop staat: ‘Hier niet kussen, graag 1,5 meter tussen.’

Welk project of welke campagne is jou de afgelopen jaren het meest bijgebleven?
‘Het Zeeheldenkwartier. Dat is een van de eerste projecten die uitging van de sociale relevantie van een gebied en inzette op lokale betrokkenheid. Daarbij kozen ze voor een duidelijk branding profiel en merkwaarden die ze doorvertaalden in alle activiteiten en communicatie.’

Waar ga je op letten tijdens het beoordelen van de genomineerden?
‘Ik kijk in hoeverre men, als het gaat om branding, durft te kiezen voor een focusgroep in plaats van er te zijn voor iedereen. Als merk moet je durven kiezen. Ik zie een winkelgebied ook als een merk waar je doelgroep van gaat houden. Zo zorg je ervoor dat je sociale waarde creëert en laat zien dat je als winkelgebied meer bent dan een verzamelplaats van verkooppunten. De tijd van platte, economisch gestuurde marketing is voorbij; het gaat veel meer om betekenisvol zijn.’

Waar moet een Marketing Award-winnaar volgens jou aan voldoen?
‘Een winnaar moet langdurig betekenisvol zijn. Het draait niet meer om eenmalige acties, maar om het opbouwen van een relatie met je bezoeker. Iedereen die hieraan werkt, komt in aanmerking voor de Marketing Award. Degene die het dichtst bij zichzelf en zijn merkwaarden blijft en het hart van zijn bezoekers weet te winnen, is voor mij de winnaar.’

Lot Frijling

Bekijk de video van Lot hier.

Tony Wijntuin

Bekijk de video van Tony hier.

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder

‘Durf te investeren in groei’

‘Als je een boodschap te vertellen hebt, moet je die niet klein houden, maar onder meer mensen verspreiden. Daarvoor is het nodig te investeren.’ Hans Geels, CEO van Dille & Kamille, schoof afgelopen woensdag aan bij het New Gen-ontbijt en deelde zijn visie op retail en de route die Dille & Kamille heeft afgelegd in … Lees verder

Van retail only naar multifunctioneel

De impact van de coronacrisis op de winkelsector is groot. Deze problemen moeten integraal worden benaderd. Om hier nieuwe oplossingen voor te kunnen vinden, is een omslag nodig – een die veel organisaties al aan het maken zijn. Want vaak liggen deze oplossingen buiten de retailsector. Ook NRW ziet de noodzaak van verandering en bevindt … Lees verder