Terugblik very special edition studiereis 2020

Niet naar Frankrijk, en uiteindelijk ook niet naar Aviodrome. Last-minute boekten we onze studiereis reis om naar een online reis met bijna 40 deelnemers.

Mokerslag voor het Nederlandse toerisme

Thijs de Groot, programmamanager Destination Development bij NBTC liet zien hoe corona het Nederlandse toerisme hard raakt. We verwachtten begin dit jaar 21 miljoen buitenlandse bezoekers – waarvan 7 miljoen voor Amsterdam – maar dit werden er voor heel Nederland slechts 7 miljoen. Op korte termijn zal Nederland zich vooral moeten focussen op binnenlandse bezoekers. Met name het bezoek aan grote steden zal minder snel herstellen. Op de langere termijn (na corona) wordt groei uit buurlanden verwacht, daarna andere Europese landen en als laatste intercontinentale groei. De verwachting voor 2030? Focus op dynamische steden, vitaal platteland en tiny experiences in de binnenstad.

Kijk de presentatie van Tim nog eens terug.

‘Maak het verschil met gastvrijheid’

Karoline Wiegerink, Professor City Hospitality bij Hotelschool The Hague, benoemde het belang van gastvrijheid. Gastvrijheid is volgens Karoline het fundament voor een aantrekkelijke bestemming en van memorabele belevingen. Het is de kunst om mensen zich oprecht welkom te laten voelen. Dat kan zitten in de hardware (het gebouw, de omgeving), maar zeker ook in gedrag (mensen en ontmoetingen). ‘Gastvrijheid leidt tot vrienden en ambassadeurs, dus werk hard aan een fijne herinnering’, geeft Karoline ons mee.

Kijk de presentatie van Karoline nog eens terug.

Ben jij een gele, rode, groene of blauwe vakantieganger?

Dennis Groen, consultant bij MarketResponse, weet alles van wensen, motieven en de behoeften van Nederlanders op het gebied van vakantie en vrije tijd. Iedereen viert zijn vakantie anders. Het Brand Strategy Research-model (BSR) maakt de drijfveren van bewoners en bezoekers inzichtelijk – en het de manieren van vakantie vieren die daarbij horen. Ben je geel en harmonieus of blauw en statusgericht? Of ben je rood en ga je liever avontuurlijk backpacken? Wij, NRW-ers, blijken meer rood en blauw dan gemiddeld (N=40 tijdens de online studiereis). Op leefstijlvinder.nl vind je meer informatie.

Kijk de presentatie van Dennis nog eens terug.

Wordt dit de toekomst van reizen?

De coronacrisis vraagt veel veerkracht en innovatie. Alles moet anders. En dus werd ‘dichtbij’ de nieuwe bestemming. We bezochten in Eindhoven, op de elektrische fiets, diverse herontwikkelingsprojecten en lieten deze op een unieke manier vastleggen: in 360 graden met virtual reality. Wordt dit de toekomst? Gaan we steden leren kennen en projecten bezoeken via VR? Oordeel zelf. Tip: wil je de video in full virtual reality beleven? Laat dan je adres achter: wij sturen je een VR-bril thuis!

Pubquiz over Nederland toerismeland

Quizmaster Thijs de Groot sloot de very special edition studiereis af met een pubquiz over Nederland als toerismeland. Het waren pittige vragen met verrassende antwoorden. Caspar Wortmann, Tessa Vosjan en Rick Zijderveld gingen er met de podiumplaatsen en een voucher voor een Cessna-vlucht boven Flevoland vandoor.

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder

‘Durf te investeren in groei’

‘Als je een boodschap te vertellen hebt, moet je die niet klein houden, maar onder meer mensen verspreiden. Daarvoor is het nodig te investeren.’ Hans Geels, CEO van Dille & Kamille, schoof afgelopen woensdag aan bij het New Gen-ontbijt en deelde zijn visie op retail en de route die Dille & Kamille heeft afgelegd in … Lees verder

Van retail only naar multifunctioneel

De impact van de coronacrisis op de winkelsector is groot. Deze problemen moeten integraal worden benaderd. Om hier nieuwe oplossingen voor te kunnen vinden, is een omslag nodig – een die veel organisaties al aan het maken zijn. Want vaak liggen deze oplossingen buiten de retailsector. Ook NRW ziet de noodzaak van verandering en bevindt … Lees verder