Dit zijn de genomineerden van het NRW Marketingfestival 2020

Genomineerden Marketing Awards

AaBe Fabriek Tilburg | Van textielfabriek naar winkelcentrum (CBRE)

AaBe Fabriek was van oudsher een textielfabriek die bekend stond om haar beroemde AaBe dekens die door heel Nederland verkocht werden. Helaas hield de fabriek zich tijdens de economische crisis niet staande en sloot in 2008 haar deuren. Het prachtige monumentale pand werd na enkele jaren omgetoverd tot winkelcentrum. In 2014 vestigden de eerste zes winkels zich in de AaBe fabriek, in september 2017 was de grote opening en momenteel bevinden zich zo’n 35 winkels in het centrum.
De aanleiding van de inzending van AaBe Fabriek is de impact van de historie van het pand en het indrukwekkende verhaal erachter. Deze combinatie is vertaald naar een onderscheidende marketing- en communicatiestrategie, waarbij iedere boodschap een extra lading krijgt. Dit maakt het winkelcentrum en de bijbehorende marketing uniek in de markt. Naast het aanbod aan winkels, biedt dit winkelcentrum de bezoekers een beleving met de historie.

Wat vinden zij van hun nominatie?
Nadia Achouitar: ‘Super leuk! We zijn van mening dat AaBe Fabriek een voorbeeld is voor andere centra om een verhaal te maken en de marketingstrategie daaraan op te hangen. De AaBe Fabriek en de strategie die gevolgd wordt, sluit naadloos aan op de voorwaarden van de NRW Marketing Award.’

Beverwijk Centrum | LEV – Lekker Eigenwijs Verrassend (gemeente Beverwijk)

Beverwijk centrum heeft LEV – Lekker, Eigenwijs Verrassend. Deze merkboodschap is tot stand gekomen via diverse co-creatiesessies. Een boodschap die ondernemers en medewerkers van de winkels in het centrum met trots uitdragen. LEV is niet alleen een campagne en het is niet vrijblijvend. Het staat ook voor de stijl en het karakter van de winkels, evenementen en acties.

Het winkelcentrum zoekt de uitdaging door nieuwe dingen uit te proberen die gedurfd en eigenwijs zijn (conform de meetlat van LEV). Dit alles in samenwerking met de gemeente, ondernemers, eigenaren, bewoners en bezoekers. Zo is het winkelcentrum onder het LEV-concept een datingsite gestart voor de aanpak van de leegstand. ‘Leeg pand zoekt huurder’. Een matchmaker brengt vraag en aanbod samen en gaat op zoek naar nieuwe ondernemers met LEV.

Wat vinden zij van hun nominatie?
Inge Reijmer: ‘We zijn super trots op deze nominatie. Dat was een ‘lekker eigenwijs verrassend’ (LEV) bericht. Goed voor het centrum en alle partijen die hier met hard en ziel aan hebben gewerkt. Na het bezoek van de Koning aan ons centrum in het kader van de pijler winkelprogramma uit de visie centrum is deze nominatie een geweldige waardering voor de pijler communicatie/gastvrijheid uit de visie.’

Roosendaal binnenstad | Dit is ….. ROOS24 (Smart City Roosendaal)

Voor een middelgrote stad als Roosendaal is het essentieel om iets extra’s te bieden om daarmee als binnenstad onderscheidend te zijn en te zorgen voor terugkerend bezoek. Concurrentie van grotere steden als Breda en Rotterdam en online bestedingen zorgen ervoor dat consumenten deels bestedingen elders doen.

Om in beeld te blijven bij de consument als aantrekkelijke winkelstad moet je deze in het hart raken. Het spaarprogramma ROOS24 biedt de ondernemers in de binnenstad hiertoe de mogelijkheid. Met de gratis Roospas spaart de consument bij meer dan 60 winkels en horecazaken voor een gratis cadeau of korting op parkeren. Bovendien maken ze maandelijks kans op prijzen.

ROOS24 is een initiatief van de gemeente Roosendaal, ondernemers en vastgoedeigenaren met ondersteuning vanuit de provincie Noord-Brabant. Vanuit de Smart City Roosendaal B.V. geven zij gezamenlijk invulling aan het programma.

Wat vinden zij van hun nominatie?
Ad Dekkers: “De nominatie voor de NRW Award is een erkenning voor de aanpak en de inzet in de Roosendaalse binnenstad waarbij we samen met gemeente, vastgoed, ondernemers en inwoners een uniek loyaliteitsprogramma hebben vormgegeven. ROOS24 is een warm welkom voor alle bezoekers aan onze binnenstad en heeft een groot effect op de beleving en waardering voor de winkels en horeca. Samen gaan we voor een bruisende binnenstad. Deze award onderstreept onze unieke aanpak en motiveert ons ook om onze toekomstige ambities waar te maken.”

Winkelcentrum Enschede Zuid | Naoberschap – samen maken we Zuid (CVvE Winkelcentrum Enschede Zuid)

Winkelcentrum Zuid is gerenoveerd en uitgebreid. De renovatie en uitbreiding ging echter niet over een nacht ijs. Het winkelcentrum had te maken met meer dan 50 eigenaren en ruim 70 winkeliers, verenigd in een CVvE die niet was ingericht op het realiseren van een ingrijpende verandering. Toch kon in 2019 kon de officiële heropening plaatsvinden, in de vorm van een feestweek, en werd WC Zuid door bewoners van Enschede als beste winkelcentrum beoordeeld.

Het marketingproces betrof een integrale aanpak die was gericht op het versterken van het aanbod en marktpositie. Met behulp van een inspiratietour zijn winkelcentra bezocht waarvan geleerd kon worden. Daaruit voort vloeide de kernwaarde ‘Noaberschap’ (Twents dialect; staat voor burenplicht om elkaar met raad en daad bij te staan). Naast een functionele versterking, is ingezet op de versterking van de sociale meerwaarde: ”Samen maken we Zuid”. Deze begrippen vormen de ankerpunten voor de jaren 2020 en volgend.

Wat vinden zij van hun nominatie?
Johan Haringsma: ‘Wij zijn er hartstikke trots op. Onze aanpak is niet alleen gericht op een kortlopende activiteit, maar zet in op duurzame verbinding tussen betrokkenen. Met ‘Samen maken we Zuid’ hebben we onze nek uitgestoken om die verbinding tot stand te brengen en zoals iemand dat zei: ‘Het winkelcentrum naar de burger te brengen’. Wij zijn er trots op dat we daar grote stappen in hebben kunnen maken. En óók dat dit met een nominatie door NRW is gewaardeerd.’

Genomineerden Creativity Awards

BloemRijk Schagen | Tulpenpluktuin Makado Centrum Schagen (By Maureen)

Begin 2020 vond de vijfde editie van BloemRijk Schagen plaats. Een kleurrijk en verbindend event met een sterk lokaal karakter. In het Makado Centrum Schagen werd in samenwerking met lokale bloembollenkwekers een Tulpenpluktuin gerealiseerd met 35.000 tulpen, waar de bezoekers een gratis bosje tulpen konden plukken. Met dit event tonen de lokale bloembollenkwekers hun dankbaarheid en trots voor hun vak aan een groot publiek.

Gouwe ouwe Lunch | seniorenlunches in wijkwinkelcentra (Altera Vastgoed)

Begin 2020 organiseerde Winkelcentrum Rokade (Utrecht) en Winkelcentrum Gouweplein (Waddinxveen) een gratis lunch voor (eenzame) ouderen die vlakbij deze wijkwinkelcentra wonen. De lunches zorgden voor een samenwerking tussen eigenaar, beheerder, ondernemers en zorgcentra uit de directe omgeving van de wijkwinkelcentra. De seniorenlunch toont de essentie van een wijkwinkelcentrum, namelijk gemak en sociale impact. Het idee was dit concept in 2020 verder uit te rollen.

Kerstbomendoolhof | Leidsche Rijn Centrum (Colliers)

Eind 2019 kon heel Leidsche Rijn (Utrecht) genieten van een waar kerstbomendoolhof. Het pop-up doolhof werd gemaakt van echte, in Nederland gekweekte kerstbomen. Bomen konden worden geadopteerd door lokale bedrijven. Na adoptie werd er voor iedere geplaatste boom een nieuw exemplaar teruggeplaatst in de natuur. Het doolhof bezoeken was een echte beleving met heel veel kerstbomen, kleine lampjes en animatie acts. Zo bezochten naast bijna 15.000 mensen ook de Kerstman, Elsa, Belle, Assepoester en diverse (lokale) muzikale acts het doolhof.

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder

‘Durf te investeren in groei’

‘Als je een boodschap te vertellen hebt, moet je die niet klein houden, maar onder meer mensen verspreiden. Daarvoor is het nodig te investeren.’ Hans Geels, CEO van Dille & Kamille, schoof afgelopen woensdag aan bij het New Gen-ontbijt en deelde zijn visie op retail en de route die Dille & Kamille heeft afgelegd in … Lees verder

Van retail only naar multifunctioneel

De impact van de coronacrisis op de winkelsector is groot. Deze problemen moeten integraal worden benaderd. Om hier nieuwe oplossingen voor te kunnen vinden, is een omslag nodig – een die veel organisaties al aan het maken zijn. Want vaak liggen deze oplossingen buiten de retailsector. Ook NRW ziet de noodzaak van verandering en bevindt … Lees verder