Dit zijn de genomineerden van de NRW Jaarprijs 2020

Genomineerden NRW Jaarprijs 2020

De genomineerden van de NRW Jaarprijs 2020 zijn bekend:

• Winkelcentrum Anklaar (Apeldoorn)
• Winkelcentrum Presikhaaf (Arnhem)
• Makado (Beek, Zuid-Limburg)
• Centrumplan Rosmalen
• Hart van ‘s-Gravenzande
• Post Utrecht

Winkelcentrum Anklaar (Apeldoorn)

Inzender: Bouwfonds Property Development

Overdekt, 9.000 m2 groot, met een naastgelegen parkeerterrein en sterk verouderd. Dat was winkelcentrum Anklaar in Apeldoorn. Het vernieuwde winkelcentrum is eigentijds, ruim 14.000 m2 groot en heeft aandacht voor de branchering. De architectuurstijl met lichte steen zorgt voor een mediterrane uitstraling. De parkeergarage is ruim opgezet, heeft brede parkeerplekken voor 535 auto’s, maar ook een open structuur met veel inval van daglicht. Boven de winkels zijn 60 appartementen en diverse zorgwoningen gerealiseerd.

Ook aan de inrichting van het openbaar gebied is veel aandacht besteed, met onder andere een marktplein, grenzend aan het water, veel groen, grote plantenbakken, banken en goede verlichting.
De nieuwe ruimtelijke opzet is vervlochten met lange structuurlijnen en zet in op een aantal geschakelde pleinen met trekkers op de koppen. De zichtbaarheid van de winkels en de verbeterde logistiek zorgt voor een overzichtelijke situatie. Daarbij is het motto “Inpassen en verbijzonderen”: een goede aansluiting met de omgeving, maar ook een eigen sfeer in het nieuwe stadshart. De architectuur en de inrichting van het gebied maken het centrum tot een open en prettige omgeving, waar gezellig winkelen wordt gecombineerd met aangename horeca en wonen.

Foto: Corné Bastiaansen

Centrumplan Rosmalen

Inzender: Foruminvest

Centrumplan Rosmalen is een inspirerend voorbeeld voor aanpassingsvermogen – in meerdere opzichten. Door de complexe situatie (o.a. stakeholders) en lange voorbereidingstijd was continu aanpassing nodig in de planopzet om (veranderende) omstandigheden en belangen van partijen te verwerken. Tijdens de planontwikkeling kwam de winkelmarkt op z’n kop te staan. De positie van centra als Rosmalen verandert fundamenteel door de dynamiek in koopgedrag en retailerstrategie. Tijdens het ontwikkelproces is in het planconcept de switch gemaakt van “uitbreiding van shopping-functie” naar consolidatie van “convenience-functie”. Hiervoor was halvering van planvolume en ingrijpende wijzing van de invulling (van modisch naar convenience) nodig. Oude winkelpanden zonder toekomstpotentie zijn gesaneerd en vervangen door moderne winkelruimten.

Al deze consequenties zijn opgevangen in het plan met behoud van de essentiële karakteristiek: een aantrekkelijk dorpscentrum waar lokale kenmerken zoals ruimtelijke structuur, sfeer, beeld en verblijfskwaliteit niet ter discussie staan. De verticale parcellering met veel metselwerk, boerderijvolumes langs de Dorpsstraat en de integratie en herbouw van enkele karakteristieke gebouwen zorgen voor een fraaie inpassing.

De realisatie van het dit plan was de basis voor een noodzakelijk herstructurering van de winkelfunctie in het hele centrum: zeer compact, relevant door (convenience) winkels, sport en zorg met in de kern een gezellig horecaplein.

Makado (Beek, Zuid-Limburg)

Inzender: Syntrus Achmea Real Estate & Finance

Makado in Beek is al decennialang een succesvol, zelfstandig functionerend winkelcentrum in Zuid- Limburg. Door de herontwikkeling is de reeds goede concurrentiepositie verder verstevigd en maken consumenten in een groot verzorgingsgebied nog vaker de keuze om naar Makado te gaan – met goede omzetten als gevolg.

Met de herontwikkeling van het winkelcentrum zijn de kernkwaliteiten van een aantrekkelijk aanbod aan retailers, goede bereikbaarheid, gratis parkeren en comfortabel winkelen nog verder uitgebouwd, waarbij de doelgroep nooit uit het oog is verloren. Voor ondernemers en retailers is Makado een goed winkelcentrum, omdat het winkelaanbod in het centrum en de consument in het verzorgingsgebied naadloos op elkaar aansluiten. Tot slot is met de uitbreiding het “rondje Makado” nog steeds een zekerheid: consumenten weten dat ze alle winkels tegenkomen en retailers weten dat alle bezoekers langs hun voordeur komen. Niet voor niets is “rondje Makado” een begrip in de regio.

Post Utrecht

Inzender: MRP Development en A.S.R. Real Estate

Post Utrecht, het voormalige Hoofdpostkantoor aan de Neude in Utrecht, is getransformeerd naar een multifunctionele bestemming: het nieuwe centrum van Utrecht. De mix van functies – retail, horeca, cultuur, leisure en openbare voorzieningen – versterken elkaar. Post Utrecht biedt bezoekers en inwoners van Utrecht een ultieme beleving, gemak en verschillende voorzieningen van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat.

De bibliotheek is een ontmoetingsplek waar je niet alleen boeken kunt lenen of lezen, studeren of werken, maar ook koffie kunt drinken of lunchen. Het heeft een auditorium, filmzaal, open podium en diverse vergaderruimten. De retailunits aan de Oudegracht, met een groot vloeroppervlakte, bieden retailers de ruimte om de gewenste beleving en dienstverlening tot zijn recht te laten komen. Samen met de foodmarkt en horeca in de Potterstraat maakt het Post Utrecht tot de nieuwe winkel hotspot van Utrecht.

Het voorheen gesloten bastion had alleen een entree aan de Neude die het publiek toegang gaf tot de grote hal waarin het postkantoor gevestigd was. Deze is nu volledig voor publiek toegankelijk met extra ingangen aan de Oudegracht en de Potterstraat. Het is herontwikkeld met respect voor de historische en maatschappelijke waarde van het gebouw. Het multifunctionele programma maakt het toekomstbestendig en waardevol voor komende generaties.

Foto: Kees Hummel

Winkelcentrum Presikhaaf (Arnhem)

Inzender: NEOO en Wereldhave

Winkelcentrum Presikhaaf is, als eerste overdekte winkelcentrum van Nederland naar Amerikaans model, te bestempelen als een icoon in het Nederlandse retaillandschap. In een periode waarin de Nederlandse retail – en stadsdeelcentra in het bijzonder – het lastig heeft, is Presikhaaf herontwikkeld.

Door een goede samenwerking met onder andere huurders en de Gemeente Arnhem is het gelukt om het centrum qua look & feel, bezoekersaantallen, huurinkomsten en bezettingsgraad sterk te verbeteren. De sociaal-maatschappelijke functie van het centrum in de wijk heeft een impuls gekregen. Door het toevoegen van non-retail functies, zoals Basic Fit en Tandzorg Presikhaaf, en het toevoegen van de bestelservice ‘Presikhaaf Connect’ zijn nieuwe bezoekmotieven gecreëerd.

Wereldhave verwierf het winkelcentrum in augustus 2015. Met een zeer gedateerde uitstraling, circa 20% leegstand en opzeggingen van o.a. HEMA en Blokker voor nog eens 5% van de huur. Door direct van start te gaan met de visievorming voor de herontwikkeling werd het vertrouwen gewonnen van deze trekkers en zijn deze alsnog in het winkelcentrum gebleven.

De belangrijkste elementen van de herontwikkeling:
• Het reduceren van het aantal meters traditionele retail;
• Het toevoegen van nieuwe bezoekmotieven;
• Het verbeteren van de routing door het creëren van 3 goede entrees;
• Het clusteren van branches (horeca en verszaken);
• Het toevoegen van hoogwaardige services, zoals gratis toiletten, kinderspelen en openbare zitgelegenheid
• Verbetering van het winkelaanbod door zowel landelijke als lokale huurders aan te trekken en twee supermarkten (Aldi en etnische supermarkt Mert) toe te voegen.

Hart van ’s-Gravenzande

Inzender: Bouwfonds Property Development

Het centrumgebied van ‘s-Gravenzande, de grootste kern in het Westland, heeft een complete metamorfose ondergaan. Op de plek van twee “stand alone”, verouderde, overdekte winkelcentra is een compleet nieuw, levendig en open stadshart ontwikkeld.

Hart van ‘s-Gravenzande verbindt de oude Markt, wonen en winkelen op een bruisende plek die past bij het oude centrum van ‘s-Gravenzande. Het winkelcentrum bestaat uit open, en qua maat en schaal prettig toegankelijke, straten met aan weerszijden bebouwing in enkele lagen. Wonen en winkelen worden op een menselijke schaal met elkaar verbonden.

Het moderne en compacte centrum biedt de inwoners van ‘s-Gravenzande en omliggende kernen een verbeterd winkelaanbod. Onder andere door vergroting van het aanbod en betere keuzemogelijkheden voor de consument. In de oude situatie lagen de winkels verspreid over ‘s-Gravenzande, terwijl in dit nieuwe centrum alle winkelfuncties zijn geconcentreerd. Door de nieuw aangelegde winkelstraat (Graaf Willem II straat) is een rondje langs winkels en de horeca aan het oude Marktplein ontstaan.

Totaal beslaat het project circa 9.000 m² nieuwe en gerenoveerde winkelruimten, 89 nieuwe en een aantal te renoveren appartementen en circa 300 parkeerplaatsen voor het winkelend publiek en de bewoners. Het monumentale Schoenmakershuisje uit 1639 is gerestaureerd en integraal onderdeel van het nieuwe winkelcentrum. Zo worden oud en nieuw met elkaar verbonden.

Dit is de jury van het NRW Marketingfestival 2020

Het NRW Marketingcongres is ieder jaar weer een event waar met veel plezier naar wordt uitgekeken. Niet in de laatste plaats omdat tijdens dit event de NRW Marketing Award wordt uitgereikt. Dit jaar kan er helaas geen live congres plaatsvinden. Daarom staat de gehele maand november in het teken van de NRW Marketing Award: special … Lees verder

‘Durf te investeren in groei’

‘Als je een boodschap te vertellen hebt, moet je die niet klein houden, maar onder meer mensen verspreiden. Daarvoor is het nodig te investeren.’ Hans Geels, CEO van Dille & Kamille, schoof afgelopen woensdag aan bij het New Gen-ontbijt en deelde zijn visie op retail en de route die Dille & Kamille heeft afgelegd in … Lees verder

Van retail only naar multifunctioneel

De impact van de coronacrisis op de winkelsector is groot. Deze problemen moeten integraal worden benaderd. Om hier nieuwe oplossingen voor te kunnen vinden, is een omslag nodig – een die veel organisaties al aan het maken zijn. Want vaak liggen deze oplossingen buiten de retailsector. Ook NRW ziet de noodzaak van verandering en bevindt … Lees verder